Nationaldagshoppet

Idag var det tävlingsdebut för mig, Cayenne har tävlat med sin ägare på dessa höjder tidigare.
Jag är väldigt nöjd över dagen, även om vi aldrig kom runt banan.

Cayenne kändes väldigt seg på framridningen och jag kunde knappt ta i tygeln utan fick bara försöka få honom att tänka framåt, framåt och ännu mera framåt.
Väl inne på framridningen taggade han till när han såg hinderna och hoppade riktigt bra.

Första klassen som var en clear round på 90 cm kom vi halv vägs runt.
När vi väl kom ut på banan såg kändes han rätt fin och gärna framåt. Dagens hoppdomare som dömde tävlingen var jag hos och hoppade veckan innan och jag tänkte på vad hon hade sagt vad jag skulle bättra när jag red och första hindret gick så där över, men vi behöll en bra galopp fram till tvåan som blev tvärnit två meter ifrån. Tog om det och han stannade igen och jag gick fram mot hindret och då hoppade han (för snäll/dum häst).
Trean till fem hoppade han super bra och han hade en frisk galopp. När vi närmar sexan så känner jag att han tänker tveka och är på väg att gå på honom och helt plötsligt låg jag på marken. Alla blev chockade att jag åkte av, framför allt jag, för vi var verkligen på gång.


Foto: Johanna Persson



Foto: Fredrik Andersson

Efter denna bild togs (tre galopp språng från detta hinder) så fick jag tugga grus. Var så arg och besviken på mig själv att jag inte satt kvar och eftersom jag åkte av så fick jag inte göra någon omstart.

Andra klassen ( 100 cm avB)så han jag knappt rida fram pga att det blev fel i startlistorna (ibland är det tur att har koll på när man startar). Han var lika seg på framridningen, men taggade till inne på framridningen och hoppade riktigt bra.
Så eftersom han kändes fin så hoppades jag på att han skulle vara lika fin inne på banan. Ettan gick bra och när vi red an mot tvån fick han för sig att jävlas så fick göra en volt och då hoppade han som det inte vore någonting. Från två hamnade vi i trav mot trean som han hoppade bra och efter drog han iväg så det ända jag tänkte var att han får sköta sig mot fyran och han löste det, dock fick vi det andra nedslaget. Sen kom en kombination som vi knappt tog oss över första hindert så valde att ta om hela och där med korsade jag min egen vägen och fick mitt sista stop. Så tog ettan innan jag gick ut och den hoppade han lika fint som han hade gjort på alla hinder som han hoppade.



Foto: Fredrik Andersson

Även om aldrig kom runt så var han fin när vi väl hoppade så hoppade vi bra. Så nu ska vi bara träna och träna på att åka ut så att våra ritter kommer flyta på när vi väl satsar ordentligt på tävlingar.
Krtikt är välkommern, men jag vet att min hoppstil inte är den snyggaste och behöver tränas på mer. Så om ni tänker kommentera det så ge istället tips på hur jag kan förbättra min hoppstil.

Kommentarer

Designen ‰r gjord gratis utav Designbloggar.com



Kommentera inl‰gget h‰r:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback